Vilken upplösning krävs för tryck?
När det gäller tryck och upplösning pratar man ofta om DPI (dots per inch)
Det är ett mått på hur många bildpunkter som får plats per tum. Ju högre DPI, desto skarpare blir trycket, särskilt på nära håll.
Upplösning för små trycksaker
(småformat t.ex. visitkort, etiketter)
För mindre trycksaker som visitkort, flygblad eller etiketter som ofta ses på nära håll, rekommenderas en högre upplösning, vanligtvis 300 DPI.
Ett standardvisitkort på 90 x 55 mm motsvarar då cirka 1062 x 651 pixlar.
Det innebär en relativt liten fil, men med mycket hög detaljrikedom.

.png?width=400&height=442&name=Poster_On_The_Wall_Mockup_21(1).png)
Upplösning för stora trycksaker
(Storformat t.ex. rollups, affischer, banderoller)
Vid större format, som rollups, affischer, skyltar eller banderoller, räcker det ofta med lägre DPI eftersom de betraktas på längre avstånd.
För en rollup i storleken 850 x 2000 mm rekommenderar vi en upplösning på 150 dpi, vilket motsvarar cirka 5000 x 11 800 pixlar.
Det ger ett skarpt resultat vid normalt tittavstånd (ca 1 meter eller mer), vilket är standard för rollups.
Det går även att använda lägre upplösning, runt 90 DPI (cirka 3000 x 7100 pixlar), men det innebär en kompromiss i skärpa och detaljrikedom – särskilt om bilden innehåller text eller ska ses på närmare håll. Det behöver inte bli dåligt, men riskerar att tumma på kvaliteten.

Hur påverkar upplösning filstorleken?
Ju högre upplösning (dpi) och större bildyta, desto fler pixlar krävs och därmed blir filstorleken större.
Små trycksaker = hög dpi, men liten filstorlek totalt.
Stora trycksaker = lägre dpi, men stor bildyta → större bildfiler.
Exempel: Ett visitkort i 300 DPI är en liten fil trots hög upplösning, medan en stor rollup i 150 DPI kan bli en mycket stor fil i megabyte – eftersom pixelmåtten ökar med formatet.
Företagskund?
Vill du beställa större kvantiteter eller är ute eft särskilt material? Kontakta oss om det är något du undrar över eller skicka in en offertförfrågan.
